ARC 2021 - følg vores både over Atlanterhavet
28 November 2021
ARC - Et eventyr på tværs af Atlanterhavet
Lige nu har vi fire både, der sejler over det store og mægtige hav, Atlanterhavet, under ARC-sejlkonkurrencen. Via satellittelefon har vi modtaget flere daglige resuméer fra vores gæst Carina på båden "Jolie" og gæsterne Isabella og Petter på båden "Vi La Ut". De fortæller os, hvad de har lavet i løbet af dagene indtil nu, og nu vil vi gerne dele det med jer.

ARC med "Jolie" Lagoon 52
Dag 1 (21. november)
Start ARC Las Palmas kl. 12.30 lokal tid. På vagten kl. 8-12 blev der set Resque-skibe med blinkende lys, der gennemsøgte området med stærke søgelys. Pludselig kom det mod os med høj fart og passerede tæt på vores bagbords side med en lille robåd/gummibåd på slæb, sandsynligvis en migrantbåd.
Dag 2 (22. november)
Da vi satte gennakeren, var vi nødt til at lave en MOB-manøvre for at redde vores livline, som blev slået ned af et flagrende skud. Vi vendte om uden problemer og bjærgede den med en bådkrog og en ny placering af livlinen på mantatoget. Den 230 volt elektricitet om bord forsvandt, da sikringerne brændte på grund af en kortslutning. Da sikringen smeltede, blev vennebåden "Anna Isabella" kontaktet via VHF. De satte deres gummibåd i søen sammen med Olof, som er en dygtig elektriker. Vi har selv utroligt kompetente medsejlere om bord på vores båd, men det var godt at få hjælp og en second opinion, fordi vi er så afhængige af elektricitet og heller ikke havde de rigtige ting om bord. Da vi alligevel skulle ligge stille et godt stykke tid, var det alle mand over bord til et dejligt bad i Atlanterhavets blå vand. ARC kan være rigtig sjovt!
Dag 3 (23. november)
Om morgenen fik Helena øje på hvalen på styrbord side med kikkerten, men hvalen viste sig at være en lille gummibåd, sandsynligvis en migrantbåd udstyret til en hel familie med en blebaby. En tragisk begivenhed, der har påvirket stemningen om bord. Vi bjærgede båden, punkterede den og skar den ned, hvorefter vi stuvede al plastikken i vores gummibåd, så den ikke ender i havet. Hændelsen blev rapporteret af vores kaptajn Otto. Vi håber, at passagererne blev reddet på en eller anden måde!
Napp! x3 Tre store guldfisk blev trukket op inden for en halv time, Helena formåede at få de store tunge fisk op og fileterede dem lynhurtigt som den mest naturlige ting i verden. Imponerende!
Masser af delfiner sluttede sig til "Jolie", og glæden var total, da de svømmede i grupper på ti lige ved siden af skroget. Dejlige film at gemme som et minde! Derefter havde vi en sikkerhedsbriefing om bord, hvor der var risiko for vandindtrængning i styrbords motor. Vi gennemgik skibets forlis med opdeling i redningsflåder, og hvem der er ansvarlig for at medbringe grabbags, EPIRB og hvilke personer, der går til hver redningsflåde.
Thomas taber sin saltvandssæbe overbord! Den eneste om bord i øvrigt. Så blev skrubbebørsten tabt i vandet, men det lykkedes os heller ikke at redde den, trods en hurtig MOB-indsats.
Nattepasset bød på en fantastisk "havbrand", da fosforiserede organismer blev hvirvlet op i vores kølvand af en flok delfiner, der sluttede sig til "Jolie".
Dag 4 (24. november)
Gennakeren blev hejst, og vi sejlede mellem 11 og 13 knob, det føltes, som om vi fløj over Atlanterhavet. Vi surfede, så det hylede i riggen og skruen. Dejlig lyd af fart, selv om det ikke var muligt at sove.
Til frokost den friskfangede guldfisk med kartoffelmos og hvidvinssauce. Mums!
Johanna bagte banankage til eftermiddagssnack, mums! Der er ikke brug for besætningen om bord på "Jolie". Denne dag tilbagelagde vi 175 distancer. Ny rekord!
Dag 5 (25. november)
Mårten og PA laver morgenmad og fortæller om nattens kursændring, hvor vi drev rundt i lang tid, fordi autopiloten holdt op med at virke. Motorerne kan ikke startes, da der er mistanke om lavt batteriniveau, og skærmen er død. Mårten og Peter finder fejlen og får motorerne i gang igen. En eller anden konverter, der blev afbrudt, da vi koblede landstrømmen fra i Las Palmas. Senere på natten stopper generatoren med ukendt fejlkode.
Genstart virkede! 2215 distance tilbage til Saint Lucia vi ligger pt på 20 plads af ca 178 startende både uden hensyn til Srs/Light numre Vejrudsigten 5-7 s/m som forhåbentlig stiger til 10 s/m.
Regnvejrsdag! Dejligt med nye dufte om bord. Vi skal spare på vandet, så udnyt det og nyd det!
Peter så spækhugger eller hval i agterstavnen, hørte tydeligt lyden af udstødningen, da den rejste sig op ved siden af båden. Fantastisk magisk solnedgang!
Dag 6 (26. november)
Vidunderlig solopgang, godmorgen ARC!
Kl. 10 er vi på tværs af Cap Verde-øerne på bagbord side.
Vi i vagten studerer springmanøvrer i Cruise Clubs bog om godt sømandskab. Otto underviser i "Australian pole roast", en hurtig variant af pole roast, som imponerer!
Dagens sikkerhedsøvelse: MOB alle mand på dæk! Alle sejl ned, vende og bjærge kuglefender/spand på styrbord side, vinden tager til, vi sætter gennakeren igen!
Frisk frugt og grøntsager begynder at rådne, så nu må vi bruge køleskabet/fryseren.
ARC med "Vi La Ut" Lagoon 50
Onsdag den 25/11
Position:
N21 39.29
W20 32.49
Delfinerne hopper op og ned, især om natten. Tirsdag aften knækkede det øverste fald til gennakeren, og sejlet måtte bjærges fra vandet, efter at dagslyset vendte tilbage, tråde skipper Hampus et nyt fald, og vi sejler igen med fuld rigning.
I løbet af natten mistede autopiloten pludselig sin funktion, men skipper og styrmand løser situationen med ro og selvtillid. Alle om bord er glade, selvom nogle er forkølede, ingen skandaler om bord, bortset fra da et par underbukser sad fast i en gennakerskødeblok og derefter måtte ofres til Poseidon.
Vi sejler med en stabil fart på 16 knob, og maden er stadig lækker.
Hilsen fra besætningen på Vi La Ut
Via Isabella
Søndag 28/11 ARC
Position:
N20 32.16
W27 57.96
Vi har nu sat kursen mere eller mindre direkte mod St Lucia.
Et nyt vejr er ankommet, og vores første squalls har vi klaret os igennem. Bølgerne er omkring 8 meter, og det kræver 110% fokus at sidde på broen. Den mindste fejl og en uønsket gyser kan komme.
At sove om bord er nu en stor udfordring, forestil dig en tørretumbler, og du er tæt på vores virkelighed.
Vi har rebet vores sejl for at kunne klare vindstød på 18-20 m/s.
Om natten er himlen stjerneklar, og vi lærer nye stjerner at kende. Luftfiskerne flyver mellem bølgetoppene på en fascinerende måde. Det, der forbløffer os meget, er alle de fugle, der stædigt flyver rundt herude. Hvor sover de og hvordan, undrer vi os.
Havet er det eneste, vi ser omkring os, og nogle gange kommer delfiner på besøg. Et magisk syn var om natten, når marmorilden skinnede omkring dem. De lignede lysende torpedoer i vandet.
Der er cirka 1900 kilometer tilbage at sejle under ARC, og lige nu forventer vi, at der er 10 dage tilbage, før vi kan mærke land på St Lucia. I dag fejrer vi den første advent om bord med skumtomater, pebernødder og alkoholfri gløgg.
Hilsen fra besætningen på Vi La Ut.
Gennem Petter
Du kan læse mere om ARC og sejlads over Atlanten med More Sailing, samt booke din plads til ARC 2022 på en af vores modige sejlbåde, der sejler over det mægtige Store Ocean.
ARC 2021: Hilsen fra den modige besætning på en af vores sejlbåde "Vi La Ut", som er i gang med sin anden uges sejladsover Atlanten.
ARC 2021 - onsdag 1/12
Position
N19 56.03
W36 44.66
Her på Vi La Ut følger vi med i svingene, både dag og nat har vi hård sø og sejler omkring 7-9 kn.
Vi spiser stadig godt, og de fleste er på benene ved deres pas, når nogen har brug for ekstra hvile, stiller vi op for hinanden og udfylder pladsen.
Skipperen og førstestyrmanden skiftes til at ligge i strandbyen i salonen og behøver nu kun at komme ind med jævne mellemrum. Vagten er nu en velsmurt maskine, og vi holder et højt tempo, kan man sige.
Vi gennemfører byge efter byge, om natten styrer vi med autopilot og stirrer på instrumenterne og kalibrerer konstant kursen, når bølgerne kaster os til bagbord eller styrbord. At trykke på knapperne, mens man læner sig lidt forover, giver lidt ondt i ryggen, men også et godt grin.
Besætningen på Vi La Ut
Gennem Isabella

Besøg på Vi La Ut
Fredag den 3. december
Indlægget er skrevet under den første søvnløse nat efter en uge med konstant stiv kuling og dunken i skrogene.
Ingen større hændelser eller blues om bord, stadig højt humør og masser af latter. Kulinariske højdepunkter (f.eks. sashimi på friskfanget dorado) er blandet med madlavningstests på en ufrivillig passager i form af flyvefisk.
Forleden fik en af besætningsmedlemmerne uventet besøg, da han var ved at lufte ud, og en flyvefisk lettede og endte i sengen, heldigvis var der ekstra lagner ved hånden.
Alle os om bord manøvrerer båden dygtigt og metodisk, så rejsen bliver en sand fornøjelse.
Position
N19 34.2
W42 10.6
Besætningen på Vi La Ut
Af Isabella
Lørdag 4/12
En fantastisk lørdag morgen om bord, hvor duften af friskbrygget kaffe siver ind i alle køjer. Friskkogt havregrød står og simrer på komfuret. Et must for alle om bord. De fleste vågner vågne og udhvilede, mens nogle tager sig en god nats søvn, hvis vagten tillader det.
Efter et par timer ser vi pludselig den første hval. Mindst 6-7 meter lang. Den drejer rundt om båden og forsvinder. Efter et stykke tid kommer den tilbage med en mage, og de underholder os begge i over en time. En af dem laver en rulletur lige ved siden af båden og forsvinder under os. Sikke nogle fantastiske dyr!
Snart er det tid til frokost. I dag bliver det fiskegryde på gårsdagens tre Dorados. Mannerström ligger smukt i læ, og en stjerne i Michelin-guiden er ikke langt væk. Pludselig rasler vores fiskestang, en vild fight begynder, og efter et stykke tid fanger vi en sejlfisk på omkring 1,5 meter.
Tilbage til alvoren, vi kæmper alt, hvad vi kan, og tror, at vi når land på torsdag. Solen skinner, og vinden er omkring 10 m/s.
Med venlig hilsen
Besætningen, vi udlejer
Petter

Nu er der ikke langt igen, siger Vi La Ut.
5/12
Her på Vi La Ut veksler vi mellem kulinariske retter af sejlfisk, friskbagt brød og diamantknobbinding, ud over at sejle båden selvfølgelig.
Vi har en sangkonkurrence, en backgammon-turnering og masser af boglæsning, en afslappet atmosfære og en smule gyngen. I dag serverer vi også gløgg og nissehuer til hele besætningen i anledning af den anden advent.
I går så vi hvaler cirkulere omkring båden, og de blev der i omkring en time, men delfinerne har været fraværende de seneste dage.
Vagterne fortsætter med at gøre et rigtig godt stykke arbejde.
8/12
Tættere på målet og kurs lige mod målet, ca. 400 meter tilbage. Efter nogle svære nætter med mange og lange byger er vi nu tilbage i et roligere tempo.
Vi får en masse fisk, som vi mæsker os i. Vi har gang i flere spil og bøger, så kedsomheden har ikke bredt sig endnu. Vi har heller ikke noget at drømme om, tværtimod. Humøret om bord er stadig højt på trods af, at remskiven til gennakerfaldet gav op under den sidste session, og vores største sejl hviler nu, indtil vi får mulighed for at gennemgå riggen, hvilket bliver, når vi ankommer til Rodney Bay.
10/12
Endnu tættere på målet og med mindre end 200 meter til St Lucia ruller vi af sted med omkring 5 knob.
Efter ikke at have set nogen anden båd i flere dage, har vi nu tid til at se to på meget tæt hold midt om natten, den ene taler vi lidt med på kanal 72, en amerikansk båd.
Nogle mindre delfiner er synlige ved stævnen, og strimler af en slags blæretang er begyndt at dukke op i overfladevandet. Dåsemaden er begyndt at slippe op, og det er sværere at variere menuen hen mod slutningen.
Alle er sunde og velfungerende, om end lidt utålmodige i det stille vejr.
Besætningen på Vi La Ut
Af Isabella
Kom med i ARC og sejl over Atlanten
Du kan læse mere om ARCog sejlads over Atlanten hos More Sailing, samt booke din plads på en af vores modige sejlbåde, der sejler over det mægtige store ocean.
ARC er en venskabelig kapsejlads eller eskadre, der sejler over Atlanterhavet. Hvert år deltager mellem 200 og 300 både i ARC, herunder både familiesejlere og racere. ARC starter fra Gran Canaria i slutningen af november hvert år. Alle både mødes derefter på den anden side af Atlanterhavet, på øen St Lucia. ARC Atlantic Crossing slutter med en prisuddeling og fest på St Lucia lige før jul.
En uge før du sætter sejl fra Gran Canaria, samles hele besætningen for at sejle sammen. ARC-begivenheden starter med en åbningsceremoni og efterfølges af foredrag og festligheder i løbet af ugen. I løbet af ugen vil du møde begejstrede sejlere fra hele verden. Ombord på båden vil I også lære hinanden og båden at kende. Mens I alle sammen forbereder, køber ind og laver al maden til sejladsen. I løbet af ugen i Las Palmas øver I også manøvrer og prøvesejler båden sammen.